NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Thursday 3 July 2014

IMPLIKASI PENGGUGURAN ISIS




Islamic State of Iraq and Syam (ISIS) telah menguasai separuh Iraq terutamanya di utara Iraq yang kaya dengan minyak dan melanjut hingga ke Aleppo di Syam setelah kawasan-kawasan tersebut di bawah kawalan taklukan dan penguasaan ketat oleh ISIS dan sekutunya, maka pada 1 Ramadan 1435H, jurucakap ISIS telah mengisytiharkan bahawa Islamic State of Iraq and Syam (ISIS) sudah tidak wujud lagi kerana ISIS akan ditukar kepada pemerintahan Khilafah Islamiyah. Pengisytiharan dilakukan semasa negara sedang menghadapi ketumbukan tentera pimpinan Nouri Al-Maliki, pemimpin boneka Amerika Syarikat yang menerajui Iraq ketika ini, selepas penyingkiran Saddam Hussein, Presiden Iraq, diserang secara pengkomplotan dikenali sebagai tentera bersekutu dipimpin oleh Amerika Syarikat dalam peperangan Iraq I dan peperangan Iraq II. 

Semua kos-kos peperangan ditanggung oleh rakan sekutu di samping turut serta menghantar tentera kombat menghadapi kekuatan tentera Saddam Hussein ketika itu.

Hari tidak selalunya panas, dan sekali-sekala hujan lebat dan ribut datang pada tengah hari secara tiba-tiba, dan mengubah lanskap kawasan tersebut kerana impaknya yang amat dahsyat. Suatu senario yang memperlihatkan bahawa cengkaman ISIS ke atas wilayah yang ditawan sukar untuk digugat dan kini dimuktamadkan dengan pengisytiharan tersebut. Selepas ini kita ingin melihat anak jantan yang mana dikuburkan terlebih dahulu di Iraq kerana pengisytiharan yang dilakukan oleh jurucakap khilafah Islamiyah adalah suatu pengisytiharan secara terbuka sebagai hebahan umum. Walaupun mereka baru beberapa hari menguasai kawasan tersebut tetapi telah menunjukkan kemajuaan, melalui sumpah anak jantan.


Setelah meneliti kepada wujudnya, kekuatan dan keadaan wilayah yang boleh dikawal maka satu pengisytiharan deklarasi dikeluarkan menyatakan bahawa Islamic State of Iraq and Syam (ISIS) sudah tidak wujud, dimansuhkan. Tempatnya digantikan dengan khilafah Islamiyah. Semua aset-aset, kuasa dan kekuatan yang dimiliki dipindah atas nama Khilafah Islamiyah yang beribu pejabat di Raqqah, Syam.

Persepsi sebelum ini tentang ISIS dan kadang-kadang diubah-ubah menjadi ISIL kemudian ditukar pula kepada ISIS oleh musuh-musuh ISIS/ISIL, sudah tidak relevan lagi, dihapuskan secara total, mutlak, namanya: ISIS dan ISIL. Dan dipacak dalam minda mujahid-mujahid dan musuh-musuhnya bahawa ISIS dan ISIL tidak wujud lagi, yang ada adalah Khilafah Islamiyah. Khilafah Daulah Islamiyah.

Dari segi teorinya, ibu bapa beri nama ISIS tetapi musuh ubah kepada ISIL,  ISIL pula diubah pula kepada ISIS, akhirnya tuan punya nama dan sekutunya mengubah semula nama tersebut dengan nama yang lebih molek lagi dengan gelaran: Khilafah Daulah Islamiyah. 

Baru jelas dalam minda para pejuang-pejuang dan musuh-musuhnya terutamanya kepada pengganas-pengganas, militant-militan dan ektremis-ektremis yang kini dalam keadaan mencambak minda mengasah otak geliga pimpinan pejuang-pejuang Khilafah Islamiyah kerana bagi musuhnya menggunakan pendekatan SWOT. Faham ya. Ini adalah suatu strategi peperangan. Hebat.

Pengisytiharan tersebut dilakukan setelah menimbang semua situasi dan sumber yang sedia ada bagi mewujudka suatu kondusif yang bersifat menang dan memang menang berkesinambungan perjuangannya. Jika di Barat menggunakan strategi-strategi yang terbaik SWOT yang digunakan pendekatanya. Walau bagaimanapun, penggunaan istilah SWOT itu sebenarnya tidak menyengat berbanding pendekatan yang digunakan oleh para pimpinan mujahid-mujahid yang berada di lapangan.

Beberapa implikasi daripada pengisytiharan pengguguran ISIS/ISIL kepada khilafah Islamiyah dilihat dari pelbagai sudut. Melalui artikel ini beberapa pandangan yang mudah difahami, antaranya:-


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”